Det eviga tjatet

Jag älskar att vara en del av världens metal-community. Oftast är gemenskapen något av de härligaste som finns och att gå på metalfestival är något alldeles speciellt. Men - det finns en sak som jag tycker är fruktansvärt uttjatad, irriterande och rent omogen. Det jag tänker på är det infernaliska tjatet om vad som är "riktig" ("true") och "bra" metal. Jag har sett alldeles för många tjatiga forumdiskussioner där folk kastar skit på varandra på grund av att de inte har samma smak inom metalen, och allehanda dryga diskussioner med människor som ser ner på andra för att de gillar ett band som inte riktigt når upp till vad som är "äkta metal". Sen får vi såklart inte glömma pajkastningen på festivaler som inte bokat "rätt" band. Men är det inte så att det blir bäst med en blandad lineup? Man kan ju ändå inte se alla banden på en festival då flera spelar samtidigt, och då är det väl inte mer än bra att det finns band man inte uppskattar?

Först av allt finns det inget som är så personligt som musiksmak. Jag delar en del av min smak med vänner, men sen har vi förstås band som vi inte alls kan hålla med varandra om hur bra de är. Exempelvis tycker jag att Metallica är ett väldigt tråkigt band, men det hindrar inte dem från att vara extremt stora och ha horder av fans som uppskattar deras musik. Fine, det får de gärna ha. Och eftersom jag inte gillar bandet i fråga behöver jag ju faktiskt inte gå på deras konserter och lyssna på deras musik. Så enkelt är det! Jag behöver faktiskt(!) inte försöka övertyga deras fans om hur dåliga de är, för det kommer jag ändå aldrig lyckas med. De gillar ju Metallica så varför skulle de bry sig om vad jag säger till dem, jag som lyssnar på ett så fånigt band som Mötley Crüe?

Poängen med det här inlägget är helt enkelt att jag så grymt trött på att höra folk gnälla på band de inte tycker om bara för att de inte passar i deras syn på riktigt bra metal. Sluta var så förbannat trångsynt och inse att det finns metalband som du aldrig kommer uppskatta medan andra kommer göra det. Smaken är som baken - delad (eller full av skit, det beror väl på hur man ser det, haha!). Tur är väl det, för jag vill faktiskt inte ha samma musiksmak som resten av hela metalvärlden...

(Bild från http://yoga108.org/blog/posts/777-true-metal-fan)

Kommentarer

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

Email: (publiceras inte)

URL:

Kommentar:

Trackback

Katsu Jag går under pseudonymen Katsu, är 20 år gammal och kommer från Skåne men bor för närvarande i Uppsala där jag pluggar. Mina intressen involverar bland annat metal (och lite andra musikaliska genrer), fotografi, språk och spel. Detta lär dyka upp här och var i bloggen.
Det bästa sättet att känna igen mig är på min frisyr. Stort och spretigt - och svart, förstås.


bloglovin

RSS 2.0